Коли і на скільки подорожчає проїзд у харківському метро
Політологи вважають, що влада Харкова не підвищуватимуть ціну на проїзд в метрополітені до місцевих виборів, але навіть якщо зважаться на такий крок до осені, це не обвалить рейтинг Кернеса
Дороге, але
збиткове
Майже 270 млн
гривень збитків – із таким негативним сальдо закінчив 2019 рік КП "Харківський
метрополітен". Інформацію про це опублікував "Харківський антикорупційний
центр" із посиланням на портал "Відкриті дані Харкова".
Новина про збитки не
стала несподіванкою – минулої осені мер Харкова Геннадій Кернес поскаржився, що
підземка працює в мінус. І навіть знайшов цьому пояснення – мовляв, спритні
харків'яни масово поповнили картки перед підвищенням. Через це метро і не
зібрало потрібних коштів від перевозу пасажирів.
Але АКЦ помітив
цікаву особливість харківського метро – вартість проїзду в ньому підвищувалася
регулярно. Але парадокс, що чим вище ставав тариф, тим більшими робилися
збитки.
На початку 2018 року вартість проїзду в харківському метро підвищили з 4 до 5 гривень. Збитки метрополітену за 2018 склали 131,1 млн.грн. У лютому 2019 року тариф за проїзд в харківському метро виріс із 5 до 8 гривень. Збитки метрополітену за 2019 також збільшилися до 266,8 млн.грн.
"Стали більше
красти"
Основний мотив
торішнього підвищення ціни проїзду в метро був у тому, щоб підземка перестала
працювати в мінус, нагадує депутат Харківської міськради Ігор Черняк
"Натомість метрополітен
виявився удвічі збитковішим. Що означає, що стали більше красти. Метро, комунальне
підприємство, використовують для "вимивання" грошей. Більшість тих закупівель,
які проводить метрополітен, проходить за завищеними цінами. І величезна частина
коштів, які повинні йти на оновлення, комплектуючі, потрапляє в приватні руки.
Це і формує ті збитки, які вилилися в 270 млн. на рік", - доступно пояснює
Черняк.
Так, "Харківський
метрополітен" тільки за рейки переплатив на 6 млн. гривень більше, ніж Київ,
наводить приклад ХАЦ.
При цьому
харківська підземка може перестати працювати в мінус, впевнений Черняк. Для
цього потрібно прибрати фірми-прокладки, на чиїх рахунках осідає левова частина
грошей при закупівлях. І врегулювати та зробити прозорими доходи метро від
неосновної діяльності – розміщення реклами та оренди.
Це підтверджує і висновки Держаудітслужби, яка після проведення фінансової перевірки в харківському метрополітені встановила, що комунальне підприємство в 4 рази занижує доходи від рекламної діяльності.
Подорожчання проїзду
в метро не зменшило рейтинг Кернеса
Харків'яни звістку
про збитковість метро сприйняли як попередження, що скоро проїзд в підземці
подорожчає. У соцмережах городяни ворожать, наскільки зросте ціна: до 10 або
відразу до 15 гривень.
Навіть заява
заступника мера з питань інфраструктури міста Євгена Водовозова під час ефіру
"UA: ХАРКІВ", що поки підстави для подорожчання немає, залишилася непочутою. За
словами чиновника, комунальні підприємства міського електротранспорту поки не
зверталися з проханням підвищити тариф.
"Якщо будуть дуже великі зміни – подорожчає електроенергія, зміниться розмір мінімальної зарплати, тоді зміниться тариф", - заявив Водовозов.
До того ж, підвищення
вартості проїзду в метро зараз буде неправильним стратегічним ходом, вважає політолог
Антон Авксентьєв.
"Я б на місці
харківської влади нічого до місцевих виборів не підвищував. Перед виборами
завжди стримують будь-яке подорожчання, і якщо можна десь знизити – знижують.
Це логічно, і недавно Геннадій Кернес піарився на зниженні тарифів, що це
нібито його заслуга, що люди менше заплатили за тепло", - нагадав політолог.
При цьому якщо
влада таки зважаться на підвищення вартості проїзду в метро, то, як не дивно,
обвалу рейтингу Кернеса не відбудеться. Уже не раз дорожчав проїзд у Харкові, тож
політологи не вперше "замірювали" соціологічні настрої городян. Не стала
виключенням і минулорічна зима, яка була для містян суцільним колапсом: труби
проривали, вулиці після снігопадів погано прибирали, ще влада підняла ціну на
проїзд в метро.
"Ми очікували обвал
рейтингу Кернеса у харків'ян. Але ні, побачили, що незадоволених лише 5% - 7% -
на такий відсоток традиційно знижується рівень підтримки мера Харкова узимку, а
згодом назад "приростає". Тому, не виключено, що міська влада вважатиме, що
подорожчання проїзду не стане самогубним для них кроком, тому можна робити що
завгодно", - зазначив Авксентьєв.
Міська влада підвищить
вартість метро, погоджується з політологом Ігор Черняк, але зробить це все ж таки
після виборів.
"Якщо Кернес
залишиться на посаді мера Харкова втретє, ми побачимо відразу ж після виборів
нові ціни на проїзд і на послуги ЖКГ. Тариф, ймовірно, переглянуть до наступного
листопада-грудня – він буде близько 12-15 гривень", - припустив Черняк.