«Важко сказати, що влада Харкова робить достатньо для допомоги бізнесу» – політичний експерт
Експерти розповіли, що потрібно зробити владі Харкова, щоб повернути бізнес у місто.
За Програмою
релокації підприємств суб’єкти господарювання Харкова повністю чи частково переміщують
свої потужності до інших регіонів України.
У Департаменті
адміністративних послуг та споживчого ринку з посиланням на дані Міністерства
економіки України розповіли, що станом на кінець минулого місяця відповідні
заявки подали 387 суб’єктів господарювання міста Харкова. Заявки для участі в
державній програмі подали 271 юридична особа та 116 фізичних осіб-підприємців.
Відновили роботу на нових локаціях 102 суб’єкти господарювання.
Найбільше
підприємств перемістилося до Львівської, Закарпатської, Івано-Франківської,
Хмельницької та Чернівецької областей.
Журналіст "Коментарі.
Харків" запитав у експертів, які умови потрібно створити харківській владі для
того, щоб повернути бізнес, а відповідно – податки, робочі місця та нові
інвестиції у місто.
Політолог
Аналітичного центру "Обсерваторія демократії" Антон Авксентьєв зазначає, що протягом
дії воєнного стану в Україні склалася ситуація, коли бізнес із найбільш
постраждалих регіонів отримав низку додаткових стимулів до релокації – на це
були спрямовані міжнародні гранти, державна програма, місцеві ініціативи
очільників приймаючих громад і регіонів. Релокація бізнесу та масова внутрішня
міграція призвели до того, що за підсумками 2022 року в більшості західних
регіонів зафіксовано суттєве перевиконання дохідної частини місцевих бюджетів,
тоді як у Харківській громаді фактичні надходження до бюджету виявилися нижчими
за заплановані.
"При цьому
якихось міжнародних або державних програм, стимулюючих до відновлення
підприємницької діяльності саме в постраждалих регіонах, наразі немає.
Відповідно, реінтеграція підприємців та покращення бізнес-середовища мають бути
пріоритетними завданнями для Харківської обласної та міської влади.
Для пожвавлення
підприємницької активності в Харкові потрібно застосовувати різноманітні
механізми компенсації безпекових ризиків для бізнесу. Частина цих механізмів
знаходиться в компетенції місцевої влади.
Наприклад,
Харківська міська рада звільнила підприємців від сплати орендної плати по
договорах із КП "Сучасне місто" на період із 1 березня до 31 травня 2022 року.
Це рішення було прийнято 17 листопада 2022-го під тиском громадськості після
того, як виконком міськради ухвалив рішення про демонтаж понад 100-та малих
архітектурних форм, у яких виникла заборгованість по оренді. Водночас, обстріли
Харкова не припинилися 31 травня 2022-го, тож цілком доцільним виглядає
запровадження подібного пільгового періоду на час усього воєнного стану, або,
принаймні, до кінця 2022 року. В інших містах (зокрема, Києві) міська влада за
власної ініціативи ще на початку повномасштабного вторгнення скасовувала
орендну плату за використання комунального майна, щоб підтримати малий бізнес",
– аналізує політолог.
Експерт також
підкреслив, що частина механізмів покращення бізнес-середовища в Харкові
потребує змін до урядових постанов або діючих законів (і, відповідно,
ініціативності народних депутатів від Харківського регіону).
"Наприклад,
наразі платники податків у Харкові не мають пільг по сплаті податку на
нерухомість через те, що в Наказі №309 Міністерства з питань реінтеграції
Харків не включений до переліку "територій активних бойових дій" (а, наприклад,
Київ у цьому переліку фігурує, що надає місцевим платникам податків право на
відповідні пільги).
Окрім цього,
представники харківського бізнес-середовища та громадянського суспільства все
частіше наголошують на необхідності створення в регіоні пільгового податкового
режиму (або спеціальної економічної зони) для відновлення підприємницької активності.
Такі ініціативи потребують консолідованої лобістської роботи народних депутатів
від Харківського регіону (більшість з яких входить до міжфракційного об’єднання
"Слобожанщина", для якого це був би шанс показати свою життєздатність). Поки що
ці ініціативи залишаються лише закликами всередині громадянського суспільства і
не "підхоплюються" представниками регіону в центральній владі", – наголошує
експерт.
Антон Авксентьєв зауважив,
що стосовно дій міської влади також важко сказати, що вона робить достатньо для
допомоги харківському бізнесу.
"Доволі красномовною
ілюстрацією пріоритетів є той факт, що на програму підтримки розвитку
підприємництва в міському бюджеті на 2023 рік заплановано лише 3,1 мільйони
гривень, а, наприклад, на програму висвітлення діяльності міськради – понад
28-ми мільйонів гривень", – зазначив політолог.
В свою чергу
політичний експерт та журналіст Юрій Чевордов відмічає, що якщо люди
(бізнесмени) переживають за безпеку свою і своїх підприємств, то тут складно
щось зробити міській владі.
"Давайте будемо
об'єктивними, від неї (міської влади – ред.) мало що залежить. Інша річ, що
тих, хто залишилися, незважаючи ні на що, потрібно пестити, плекати і всіляко
їм допомагати. А ще, я, як фахівець з комунікацій, порадив би героїзувати той
бізнес, який таким чином демонструє свою підтримку регіону в складний для всіх
час", – зауважив політолог.