Харків втратить приблизно 4 мільярди гривень «військового ПДФО»: як це вплине на місто
Міській владі Харкова доведеться значно скоротити частину видатків наступного року
У міських
бюджетів забрали "військове ПДФО". Як це вплине на Харків? Які статті видатків
у Харкові можуть зразу "відпасти" через брак коштів у бюджеті і чи залишиться
бюджет Харкова профіцит ним – журналіст сайту "Коментарі. Харків" запитала у
політологів.
Політолог
Аналітичного центру "Обсерваторія демократії" Антон Авксентьєв зазначає, що за
перші дев’ять місяців 2023 року до міського бюджету Харкова надійшло 2,6
мільярдів гривень "військового ПДФО", що склало 17% його дохідної частини. З 1
жовтня 2023-го і до кінця того року, в якому буде скасовано воєнний стан, усі
податки військовослужбовців зараховуватимуться виключно до Державного бюджету. Відповідно,
для Харкова це близько 3,5-4 мільярдів грн. недоотриманих коштів на рік.
"Прикметно, що
всі семеро народних депутатів, які представляють мажоритарні округи Харкова,
проголосували "за" це рішення.
Зважаючи на
статистику виконання поточного міського бюджету, немає підстав вважати, що
втрата "військового ПДФО" в останньому кварталі 2023 року кардинально змінить
його баланс і структуру. А от на бюджет 2024 року, який має плануватися та
обговорюватися як раз у найближчі тижні, відсутність податків військовослужбовців
вплине значно суттєвіше. Можна припустити, що профіцитним наступний бюджет вже
не буде, а для виходу на збалансований беззбитковий кошторис міській владі
доведеться скоротити частину існуючих видатків", – говорить Антон Авксентьєв.
Наразі
найбільшими сферами видатків міського бюджету є житлово-комунальне господарство
(3,5 млрд. грн. за січень-вересень), освіта (3 млрд. грн.) та громадський
транспорт (1,9 млрд. грн.).
"Існує достатньо
висока ймовірність, що втрата містом "військового ПДФО" в 2024 році стане
приводом для повернення плати за проїзд у громадському транспорті, бо саме
такий причинно-наслідковий зв’язок і саме в цей момент перенесе іміджеву
відповідальність за непопулярне рішення з мера на центральну владу", –
підкреслює експерт.
Політолог Максим
Гончаренко вважає, що у Харкові така ініціатива державної влади трохи зв'язує
руки місцевій владі. Звісно, грошей буде менше, але крупні міста можуть це
витримати.
"Харківщина у цьому
плані дещо унікальний випадок, адже через обстріли місто втратило багато
мешканців. А з ними і податків, яки могли піти на реконструкцію потрібної зараз
інфраструктури. Нагадаю, що зараз міста - це не умовний "тил, що
відірваний від реалій". Це – місця та заклади, де військові перебувають,
навчаються, проходять реабілітацію. Зрештою, тут живуть родини військових, про
яких теж потрібно піклуватися. І піклування тут починається саме з гідних умов
життя. Тому висновок простий: так, міста втрачають на цьому кошти, але
витримати цілком реально", – зазначає політолог.
Обидва експерти
вважають, що це об’єктивно складне для міста питання належним чином
комунікувалося з громадою. Тим паче, що харків’яни проявляють свою
зацікавленість цією темою, і дискусія щодо бюджетних пріоритетів вже не
обмежується соціальними мережами, а, навіть, втілюється в масові вуличні акції.
"Стосовно
мітингів – цілком зрозуміло, чому такий запит у громадах існує. У часи
повномасштабної війни суспільство дуже гостро реагує на корупційні ризики. Це
можна зрозуміти. Але навряд чи саме мітинги стали причиною зміни розподілу
ПДФО. Приводом – так, причиною – ні. Причина тут у тому, що існує запит на
помітні дії з боку влади. Існують статті бюджету які треба посилювати та
висвітлювати. До того ж це – ще один засіб збільшити кількість ресурсів у
військовій галузі. Тому це і відбувається", – говорить Максим Гончаренко.
Антон Авксентьєв
також підкреслив, що ухвалені зміни до Бюджетного кодексу стануть певним
стрес-тестом для міської економіки, але одночасно й імпульсом для раціональної
оптимізації бюджетних видатків і виключення з них непріоритетних під час війни
витрат.
"Вже декілька
місяців "бруківка" в загальноукраїнському суспільному дискурсі слугує символом
абсурдних витрат у громадах. Натомість, мер Харкова відверто пишається
нещодавнім перекладанням бруківки в центрі міста та ділиться намірами розширити
цю практику на інші райони. Тож, недоотримання Харковом декількох мільярдів
воєнних податків має підштовхнути до більш прискіпливої громадської уваги до
того, на що саме влада витрачає міські кошти і чи немає в цьому процесі
корупційних зловживань", – додає експерт.
"Важливо нам
слідкувати за тим, що буде далі. Адже такі ініціативи йдуть всупереч принципів
децентралізації. У часи воєнного стану це ще пробачається, але це не має перейти
у післявоєнну реальність", – резюмував Максим Гончаренко.